8 błędów w sprzedaży produktu online

Sprzedaż online najeżona jest pułapkami. Błąd można popełnić na każdym etapie sprzedaży. Wtedy, kiedy zaczynasz i wtedy, kiedy jesteś już wyjadaczem – chociaż w przypadku sprzedaży im dłużej w niej siedzisz, tym więcej wniosków wyciągasz i mniej błędów popełniasz.

Jakie więc są najpopularniejsze błędy podczas sprzedaży produktu online? I jak ich unikać? Zaraz się dowiesz.

Błąd 1: nie wiesz, kto jest Twoim klientem

8 błędów w sprzedaży produktu online

Czy Ty w ogóle wiesz, kto ma kupić Twój produkt? Tylko błagam, nie mówi mi, że wszyscy. Że każdy na nim skorzysta i wszystkim się przyda.

Jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego. Znasz to powiedzenie?

Niech Twój produkt nie będzie do niczego.

Zawężenie grupy docelowej sprawi, że będziesz w stanie stworzyć precyzyjne komunikaty. Będziesz mógł odnieść się do potrzeb i problemów, które faktycznie mają Twoi klienci. A tym samym przedstawić im rozwiązanie tych problemów – czyli Twój produkt.

Błąd 2: wydaje Ci się, że klient MUSI kupić

No tak, skoro już stworzyłeś produkt i on jest taki genialny, wspaniały i rozwiązujący problem, to przecież klient MUSI go kupić! Prawda?

Nie, nieprawda.

Klient nic nie musi. Klient MOŻE. I kupi tylko wtedy, kiedy TY dobrze przedstawisz mu korzyści i rozwiązania, które Twój produkt niesie. Jeśli klient stwierdzi, że Twój produkt pomoże mu rozwiązać problem, wtedy kupi.

A jak nie kupi? To jego strata.

Błąd 3: załamujesz się niską sprzedażą i stwierdzasz, że wszystko jest bez sensu

8 błędów w sprzedaży produktu online

Tak, jeśli klient nie kupi, to jest jego problem. Nie załamuj się niską sprzedażą. Nie rzucaj wszystkiego. Najpierw się zastanów, co poszło nie tak. Przemyśl, dlaczego sprzedaż nie hula.

Może właśnie próbujesz sprzedać produkt wszystkim i w związku z tym nie jesteś w stanie wejść w buty konkretnego klienta? Nie wiesz, jakie są jego problemy i jak Twój produkt może pomóc je rozwiązać?

Nie załamuj rąk tylko analizuj, poprawiaj i testuj różne rozwiązania.

Błąd 4: oddajesz wszystko za darmo

Masz świetnego bloga? Jesteś ekspertem w swojej dziedzinie? Właśnie wypuściłeś produkt związany ze swoją specjalizacją i… nikt go nie kupuje?

Czy czasem nie jest tak, że wszystko co wiesz, opisałeś na blogu i w e-booku, kursie, czy czymkolwiek jest Twój produkt, nie ma niczego nowego?

Zastanów się, czy czasem nie oddałeś wszystkiego za darmo. Może w ogóle nie ma sensu kupować Twojego produktu?

Błąd 5: masz za niskie ceny. Albo za wysokie

W kontekście ceny powinieneś zadać sobie dwa pytania:

  1. Za ile chcesz sprzedać swój produkt?
  2. Jak to pragnienie ma się do cen konkurencji?

Badanie konkurencji jest bardzo ważne. Jeśli cena będzie zbyt niska w stosunku do cen innych, będzie podejrzana. Jeśli będzie dużo wyższa, to też niedobrze. A jeśli jeszcze okaże się, że cenisz się bardzo wysoko, ale jednocześnie Twój produkt daje mniej, niż produkty innych – wtedy nikt od Ciebie nie kupi.

Błąd 6: boisz się sprzedawać

8 błędów w sprzedaży produktu online

Kiedy myślisz o sprzedaży, jak się czujesz? Jak nachalny wciskacz nikomu niepotrzebnych rzeczy? Boisz się, że będziesz wyskakiwać z lodówki?

Pamiętaj, jesteś jedyną osobą, która widzi wszystkie Twoje komunikaty sprzedażowe. To Tobie wydaje się, że cały czas trąbisz o swoim produkcie. W rzeczywistości Twoi odbiorcy widzą ok. 10% wszystkich Twoich treści. I to wtedy, jak algorytmy Tobie sprzyjają 😉 Dlatego nie bój się sprzedawać.

Usłyszałem kiedyś takie zdanie, niestety nie pamiętam od kogo: „czy jeśli niedaleko Twojego domu stoi pani, która sprzedaje truskawki, to ona się komuś narzuca?” No nie. Ona próbuje sprzedać truskawki. Jak ktoś chce zjeść truskawki, to je kupi. A jak nie chce, to nie kupi.

Z Twoim produktem jest tak samo. Twoje zadanie polega na tym, żeby uświadomić jak największej liczbie osób, że go potrzebują.

Błąd 7: sprzedajesz cały czas. I nie robisz nic poza tym

Może jednak się zdarzyć, że przegniesz ze sprzedażą. Wiem, przed chwilą pisałem o czymś zupełnie innym. Ale jeśli jedynym komunikatem, który od Ciebie wychodzi, będzie KUP, to w efekcie nikt nie kupi.

Skupiaj się nie na tym, żeby gadać o produkcie. O tym, jaki jest. Pisz o problemach. I o tym, jak możesz je rozwiązać. Właśnie w taki sposób sprzedawaj.

Wyjątek zrób wtedy, kiedy prowadzisz kampanię sprzedażową, która trwa tylko kilka dni. Albo jakąkolwiek inną promocję ograniczoną czasowo. Wtedy nie ograniczaj treści sprzedażowych. Dzięki temu zminimalizujesz ryzyko, że po zakończeniu sprzedaży zostaniesz zasypany lawiną maili pt. „chciałem kupić, ale nie zdążyłem, co zrobić?”.

Błąd 8: nie wiesz, co dalej

8 błędów w sprzedaży produktu online

Łatwo jest stworzyć jeden produkt. Powiem więcej – nie jest tak trudno go sprzedać. Da się to zrobić. Schody zaczynają się dalej. No bo co potem? Czy masz plan, co zrobić z klientem, który kupił Twój produkt? Czy oferujesz mu dalszy rozwój? Czy zamierzasz dalej mu pomagać?

Może być tak, że nie masz celu. Sama sprzedaż produktu nie powinna być celem. Celem powinien być dalszy rozwój i przywiązanie klienta do Ciebie, do Twojej marki. Czy jesteś w stanie mu to zapewnić?

I nie mówię tylko o tym, żeby tworzyć kolejne produkty i je sprzedawać. Mówię też o darmowych treściach. O tworzeniu kolejnych lead magnetów. O wysyłaniu newsletterów, które będą budować przywiązanie do Twojej marki i budowanie relacji.

Jak się teraz czujesz? Czy uświadomiłeś sobie, które błędy popełniasz? Czy masz już pomysł, jak je naprawić? Mam nadzieję, że tak.

A jeśli stoisz właśnie przed pierwszą sprzedażą i zastanawiasz się, jak stworzyć ofertę, która sprzedaje, koniecznie zajrzyj tutaj.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie ze strony oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności. OK, rozumiem