Mailerlite to świetny wybór dla osób, które dopiero zaczynają budować listę mailingową. Dlaczego? Bo jest darmowy do 1000 subskrybentów i ma w tej darmowej wersji bardzo dużo funkcji.
W wersji darmowej Mailerlite możesz stworzyć formularz, pop-up, wysyłać kampanie, ustawiać automatyzacje i segmentować maile. W tym artykule pokażę Ci totalne podstawy korzystania z Mailerlite. Dowiesz się, jak założyć konto, stworzyć pierwszy formularz zapisu i umieścić go na stronie www.
Jak założyć konto w Mailerlite?
Wejdź na stronę Mailerlite i kliknij sign up.
Wypełnij informacje o swojej firmie lub przedsięwzięciu, wpisz adres email i hasło.
Kiedy już wypełnisz te pola, będziesz musiał uzupełnić dane w swoim profilu: imię, nazwisko, nazwa firmy, adres. Oraz przejść przez weryfikację domeny.
Uwaga – jeśli dopiero budujesz swoją stronę, to może być tak, że prośba o utworzenie konta w Mailerlite zostanie odrzucona. Mailerlite ma dosyć rygorystyczne środki tworzenia kont. To dobrze, bo zabezpiecza przed tworzeniem spamerskich kont. Dzięki temu Mailerlite dba o to, żeby newslettery wysyłane z ich systemu nie trafiały do spamu, tylko prosto do skrzynek Twoich subskrybentów.
Jeśli zdarzy się, że weryfikacja domeny się nie powiedzie, napisz do supportu Mailerlita i wyjaśnij sytuację. Na pewno Ci pomogą i utworzą konto.
Tak wygląda kokpit Mailerlite, kiedy już utworzysz konto.
Tworzenie nowej grupy odbiorców
Żeby się nie pogubić, warto jest zacząć od stworzenia nowej grupy odbiorców. Wtedy powiążesz konkretny formularz zapisu do grupy. Łatwiej będzie Ci zapanować nad subskrybentami. Kliknij subscribers/groups/create group.
Wpisz nazwę grupy i kliknij create.
Jak stworzyć nowy formularz zapisu na newsletter?
W Mailerlite masz kilka możliwości stworzenia formularza. Możesz stworzyć pop-up, który będzie wyskakiwał w konkretnym momencie na Twojej stronie – kiedy użytkownik będzie ją opuszczał, kiedy przescrolluje część strony albo po X sekundach od wejścia na stronę. Pop-up może pojawić się na środku, w rogu albo na dole strony.
My jednak skupimy się na najprostszym możliwym formularzu. Czyli takim, który umieszcza się na stałe na stronie internetowej. W Mailerlite nazywa się embedded form, czyli formularz osadzony.
Żeby stworzyć formularz zapisu, kliknij forms/embedded forms/create embedded form.
Wpisz nazwę formularza, najlepiej taką, która będzie powiązana z nazwą grupy, którą stworzyłeś wcześniej. Dzięki temu unikniesz bałaganu. Kliknij save and continue.
Wybierz grupę połączoną z formularzem. Kliknij save and continue.
Teraz przychodzi czas na zabawę z wyglądem formularza. Możesz zmienić właściwie wszystko – kolory fonty, wielkość elementów.
WAŻNE! Pamiętaj o RODO. Musisz w formularzu zapisu umieścić zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Warto tam odesłać do polityki prywatności, którą powinieneś mieć na swojej stronie. Żeby dodać checkbox, kliknij settings i wybierz confirmation checkbox.
Zmień teksty w formularzu, dostosuj kolory i fonty do swojej identyfikacji wizualnej. Tylko błagam, bądź bardziej kreatywny w pisaniu tekstów niż ja ?.
Teraz kliknij success message i zmień tekst, który pojawi się, kiedy użytkownik wpisze swoje dane do newslettera.
Zamiast standardowej strony z podziękowaniem możesz odesłać subskrybenta do strony, którą sam przygotujesz. Jak to zrobić? Kliknij settings i zaznacz custom thank you page, i wklej URL strony z podziękowaniem.
Co dzięki temu zyskasz? Możesz śledzić ruch na stronie podziękowania. Jak? Na przykład instalując tam Pixel Facebook i wykorzystywać tę wiedzę podczas tworzenia kampanii na FB.
Kiedy jesteś już zadowolony z wyglądu formularza, kliknij next.
Przechodzimy do kolejnych ustawień formularza. Upewnij się, że opcja double opt-in jest włączona. Dzięki temu osoba, która wpisze swoje dane w formularzu, będzie musiała dodatkowo udać się do swojej skrzynki i potwierdzić zapis. Po co takie zabezpieczenia? Żeby zabezpieczyć się przed spamerami.
Poza tym, kiedy już ktoś otworzy maila od Ciebie (a wiadomość z potwierdzeniem jest bardzo często otwierana) zmniejsza prawdopodobieństwo, że wiadomości do Ciebie trafią do spamu w skrzynce subskrybenta.
Żeby zmienić treść wiadomości, którą otrzyma subskrybent po zapisie na newslettera, kliknij double opt-in email. Żeby edytować poszczególne elementy kliknij edit.
Kiedy subskrybent potwierdzi zapis, pojawi się double opt-in thank you page. Ją też możesz edytować.
Umieszczanie formularza na stronie
Jeśli chcesz umieścić formularz na stronie www musisz pobrać kod z Mailerlite. W overview formularza zjedź niżej. Znajdziesz tam kod HTML i Java snipped. Skopiuj HTML code lub drugi kod z zakładki Java snipped i wklej go na stronie.
Jeśli używasz WordPressa, możesz umieścić formularz jako widżet w sidebarze lub w stopce. W takiej sytuacji wybierz widget kod HTML i wklej kod.
Jeśli chcesz umieścić formularz na podstronie albo we wpisie i korzystasz z Gutenberga, wybierz blok kod HTML i wklej kod. Formularz pojawi się na stronie lub we wpisie.
Jeśli chciałbyś, aby formularz pokazał się na każdej podstronie, to najlepiej osadź go w szablonie strony (wymagana znajomość HTML).
Bardziej zaawansowani mogą kod HTML z formularzem. A dokładniej html, css i skrypt css.
Po co to robić? CSS to ustawienia wyglądu, jakich dokonywałeś w generatorze. Jeśli chcesz całkiem pozbawić formularz wyglądu, to usuń cały CSS. Skrypt JS, z tego co sprawdziłem, również jest opcjonalny. Tzn. jeśli usuniesz ten skrypt, to wysłanie formularza nastąpi tradycyjnie, poprzez przekierowanie na stronę MailerLite a potem przekieruje na Twoją stronę podziękowania.
Usuwając JS, pozbędziesz się również statystyk formularza. Kod HTML samego formularza, również możesz zmodyfikować, uprościć, zmienić klasy. Ważne by nie zmieniać nazw pól.
Dlaczego tak utrudniać sobie życie? Jeśli masz już na swojej stronie formularz, który jest w pełni dostosowany do wyglądu Twojej strony i co więcej, ten formularz jest umieszczony dokładnie tam, gdzie ma być, to nie musisz z niego rezygnować. Wystarczy podmienić kod HTML. Dzięki temu Twój formularz będzie wyglądał niezmiennie. Dokładnie tak zrobiłem, kiedy zaczynałem tworzyć swoją listę mailingową. Formularz wyglądał wtedy tak. Stworzenie takie wyglądu w Mailerlite byłoby niemożliwe.
Testowanie formularza zapisu
Kiedy już stworzysz formularz i umieścisz go na stronie, koniecznie go przetestuj. Wpisz swoje imię i adres e-mail w formularzu, sprawdź, czy wszystkie komunikaty pojawiają się poprawnie, czy nie ma literówek. I sprawdź, czy Twój adres e-mail zapisał się w odpowiedniej grupie odbiorców.
Kiedy jesteś pewnie, że wszystko gra, możesz oficjalnie zacząć zbierać adresy e-mail i tworzyć swoją listę mailingową.
A jak już zaczniesz budować listę mailingową, to warto się zastanowić, jak sprawić, żeby nie byli tylko subskrybentami, ale od razu płacącymi klientami. Jak to zrobić? Pobierz ebook i się dowiedz: