Jak segmentować maile w Mailerlite?

E-mail marketing to narzędzie niezwykle skuteczne. Dlaczego? Skrzynka mailowa to wciąż bardzo osobisty kawałek internetu. Oczekujemy, że wiadomości, które do nas trafiają, będą skierowane bezpośrednio do nas. Że będziemy otrzymywać tylko to, co faktycznie nas interesuje.W przeciwieństwie do tego, co serwuje nam algorytm Facebooka w mediach społecznościowych.

Powinieneś zatem dążyć do tego, żeby wiadomości, które otrzymują Twoi subskrybenci, były jak najlepiej do nich dopasowane. Ciężko jest trafić z jednym komunikatem do wszystkich osób. Choćby dlatego, że Twoi odbiorcy to zazwyczaj i kobiety, i mężczyźni. Jeśli zwracasz się tylko w rodzaju męskim, w pewien sposób dyskryminujesz kobiety. Co robię teraz ja, w tym artykule, kiedy piszę „powinieneś”.

I jak nie napiszę dwóch artykułów, gdzie w jednym z nich zwracałbym się do mężczyzn, a w drugim do kobiet, tak mógłbym wysłać na tej zasadzie dwie wiadomości do subskrybentów mojego newslettera. Każda osoba otrzymałaby wiadomość językowo dopasowaną do płci. Można to zrobić używając segmentacji maili.

Korzyści segmentacji listy mailingowej

O korzyściach zacząłem pisać już we wstępie. Przede wszystkim możemy personalizować wiadomości.

Personalizacja z kolei przekłada się na lepszą konwersję. O ile częściej otwierasz newsletter, jeśli wiesz, że znajdziesz tam treść dopasowaną do Ciebie? A większa otwieralność maili przekłada się na konwersję – w końcu więcej osób do nich zagląda.

Ma to też wpływ na dostarczalność maili. Jeśli są one często otwierane, to znacznie rzadziej będą wpadały do spamu. A o to zdecydowanie warto powalczyć.

Segmentacja maili pozwala też na lepsze zarządzanie listą. Bo wiedz, że płeć to nie jest jedyne kryterium, według którego można segmentować listę. Opcji jest dużo, dużo więcej. I zaraz Ci o nich opowiem. Co więcej, pokażę Ci jak je ustawić w Mailerlite, czyli w programie do wysyłki newslettera.

Jak segmentować?

Żeby zacząć segmentować w Mailerlite, zaloguj się, kliknij subskrybenci, a następnie segmenty:

Segmentacja listy mailingowej w Mailerlite

Niektóre opcje będziesz mógł wykorzystać na każdym etapie budowania listy, na przykład segmentowanie na podstawie statystyki. Inne będą wymagały przygotowań na poziomie formularza. Tak właśnie jest z polami, o czym niżej.

Segmentacja na podstawie pól

Dzięki segmentacji za pomocą pól możesz utworzyć segment na podstawie tego, co Twoi subskrybenci wpisali w polach w formularzu zapisu. Uwaga – żeby użyć danego pola, musisz dać możliwość wypełnienia go w formularzu zapisu. Nie możesz segmentować na postawie nazwiska, jeśli w formularzu zapisu nowy subskrybent nie podał swojego nazwiska.

Żeby segmentować za pomocą pól, wybierz pola, a następnie wybierz pole. Takie pola możesz wykorzystać:

Segmentacja listy mailingowej w Mailerlite
  • Email – np. wtedy, kiedy chcesz wysłać wiadomość tylko do posiadaczy skrzynki na Gmailu. Jak to zrobić? Zobacz poniżej:
Segmentacja listy mailingowej w Mailerlite
  • Name – może chcesz zwracać się do osób o konkretnym imieniu? Np. swoich imienników? Możesz to zrobić wykorzystując segment name.
  • Last name – tak samo, jak powyżej. W dobie RODO nie zachęcam jednak do zbierania nazwisk subskrybentów.
  • Company – chcesz wysłać spersonalizowaną ofertę do pracowników konkretnej firmy? Z pomocą przyjdzie segment company.
  • Country – to szczególnie przydatne pole, jeśli działasz nie tylko w Polsce. Jeśli wyślesz newsletter napisany po polsku do osób, które polskiego nie rozumieją cóż, raczej szybko zaczną kasować Twoje maile. Albo wypiszą się z listy. Segment dla obcokrajowców możesz stworzyć w ten sposób:
Segmentacja listy mailingowej w Mailerlite

Można też zrobić ten sam zabieg w inny sposób, o którym napiszę w dalszej części tego artykułu.

  • City, ZIP – pole city lub ZIP możesz wykorzystać, kiedy chcesz wysłać wiadomość, która będzie dotyczyła jednego konkretnego miasta. Na przykład, kiedy wybierasz się na konferencję w Poznaniu. Albo otwierasz knajpę w Warszawie:
Segmentacja listy mailingowej w Mailerlite
  • Phone – możesz segmentować ze względu na używany numer telefonu. Oczywiście tylko wtedy, jeśli subskrybenci podadzą telefon w polu zapisu.

Tworzenie własnych pól

We wstępie pisałem o tym, że warto segmentować listę ze względu na płeć. Ale jak pewnie zauważyłeś, nie ma pola „płeć”. Jak zatem to zrobić? Możesz stworzyć swoje pole.

Wejdź w zakładkę pola i kliknij dodaj nowe pole:

Segmentacja listy mailingowej w Mailerlite

Wpisz nazwę pola i wybierz tekst. Kliknij create:

Segmentacja listy mailingowej w Mailerlite

Nowe pole będzie widoczne na dole listy:

Jak segmentować maile w Mailerlite

Żeby segmentować listę z użyciem tego pola, musisz dodać to pole do formularza zapisu. Tak samo, jak w przypadku pól, które omawiałem wcześniej.

Wtedy, nowi subskrybenci będą musieli wpisać „kobieta” lub „mężczyzna”. A Ty będziesz mógł wykorzystać te informacje przy segmentowaniu maili:

Jak segmentować maile w Mailerlite

Jedna uwaga. Pamiętaj, że im więcej pól do wypełnienia w formularzu, tym mniej ludzi wypełni ten formularz. Niestety, jesteśmy leniwi. Dlatego używaj tylko naprawdę niezbędnych pól. Nie zbieraj danych na zapas.

Data zapisania na listę

Jeśli zależy Ci, żeby wysłać wiadomość do nowych subskrybentów, na przykład takich, którzy dołączyli w ciągu ostatniego miesiąca, użyj warunku signup date. Możesz wybrać konkretną liczbę dni wybierając w ostatnich albo datę, jeśli wybierzesz jest przed lub jest po:

Jak segmentować maile w Mailerlite

Location

Wspominałem, że pokażę Ci lepszy sposób na segmentowanie maili, jeśli chcesz komunikować się w różnych językach. Przychodzi nam z pomocą warunek location:

Segmentowanie maili w Mailerlite

Możesz wybrać każdy istniejący kraj:

Segmentowanie maili w Mailerlite

Jeśli chcesz pisać po polsku do wszystkich subskrybentów, którzy są w Polsce, wybierz:

Segmentowanie maili w Mailerlite

Jeśli do reszty świata chcesz pisać po angielsku, wybierz:

Segmentowanie maili w Mailerlite

Pamiętaj, że ta opcja segmentuje według lokalizacji, a nie według języka. Jeśli Twój odbiorca mieszka w USA, ale jest Polakiem, a Ty zdecydowałeś, że do wszystkich subskrybentów mieszkających w USA będziesz pisał po angielsku, wtedy ta osoba dostanie wiadomości po angielsku.

Źródło zapisu

Jeśli przeniosłeś listę od innego dostawcy newslettera do Mailerlite, zapewne importowałeś swoją bazę do Mailerlite z pliku. Stworzyłeś nowy formularz zapisu, umieściłeś go na swojej stronie i od tej pory nowi subskrybenci będą otrzymywać maile poprzez Mailerlite.

Obawiasz się, że Twoi starzy subskrybenci będą zaniepokojeni tym, że Twoje maile wyglądają inaczej niż te wysyłane przed przenosinami? Możesz stworzyć segment i wysłać wiadomość tylko do starych subskrybentów (czyli tych zaimportowanych z pliku), w której wyjaśniasz, że zmieniasz dostawcę. Wybierz imported from file:

Segmentowanie maili w Mailerlite

Reakcja na wysłaną kampanię

Prawdziwa zabawa z segmentami zaczyna się tutaj. Jeśli traktujesz budowanie listy mailingowej poważnie, to wiesz, że zupełnie inną komunikację powinieneś kierować do osób, które reagują na Twoje maile i do tych, którzy tego nie robią. Można to robić na wiele sposobów. Zacznijmy od reakcji na wysłaną kampanię:

Wybierz kampanie. Możesz stworzyć różne segmenty w zależności od tego, czy subskrybent: otworzył mail, czy nie, kliknął w link, czy nie:

Segmentowanie maili w Mailerlite

Segment może dotyczyć jednej konkretnej kampanii, wszystkich kampanii albo kilku kampanii. Żeby dotyczyły kilku kampanii użyj łączenia warunków:

Segmentowanie maili w Mailerlite
Segmentowanie maili w Mailerlite

Tak ustawiony segment będzie zawierał wszystkie osoby, które otworzyły obie kampanie. Jeśli chcesz, stworzyć segment, w którym będą osoby, które otworzyły jedną albo drugą kampanię, wybierz łączenie warunków spójnikiem albo:

Jak segmentować listę mailingową?
Jak segmentować listę mailingową?

Wszystkie warunki można ze sobą w ten sposób łączyć. Również między sobą, na przykład warunek dotyczący pola i statystyki. I każdą inną kombinację.

Automatyzacje, czyli workflow

Jeśli wysyłasz automatyczne sekwencje maili, możesz chcieć sprawdzić, jak reagują na nie Twoi subskrybenci. Tworząc segmenty, dowiesz się, którzy subskrybenci wykonują kroki, które przewidziałeś w automatyzacji, którzy nic nie robią, którzy dokończyli sekwencję, a którzy są w trakcje, ale jeszcze nie skończyli.

Tutaj znowu, tak jak w kampaniach, możesz tworzyć segmenty dla konkretnego workflow albo dla wszystkich automatyzacji:

Jak segmentować listę mailingową?

Czas bezczynności

Chcesz trafić do osób, które nie reagują na Twoje maile? Możesz stworzyć segment osób, które nie reagują na Twoje maile od X dni:

Jak segmentować listę mailingową?

Statystyki

Statystyki w pewnym sensie łączą to, co można uzyskać segmentując bazę przez kampanie i automatyzacje. Statystyki biorą pod uwagę wszystkie wysłane wiadomości, bez względu na to czy były częścią workflow, czy wysłanymi kampaniami.

Oto jakie warunki możesz wziąć pod uwagę tworząc segment przez statystyki:

Jak segmentować listę mailingową?

Możesz tutaj stworzyć segment dla osób, które nigdy nie otworzyły żadnego maila. Uwaga, liczba na końcu to wartość w %:

Jak segmentować listę mailingową?

Albo dla tych, którzy otworzyli wszystkie Twoje maile (ciekawe, czy są tacy ?):

Jak segmentować listę mailingową?

Integracja ze sklepem internetowym

Jeśli prowadzisz sklep internetowy i używasz Woocommerce, warto zintegrować sklep z Mailerlite. Możesz to zrobić za pomocą oficjalnej wtyczki Mailerlite, która niestety jest zawodna i często powoduje problemy na stronie. Na szczęście możesz też zintegrować Woocommerce z Mailerlite bez użycia wtyczki.

Dzięki temu Mailerlite zbiera dodatkowe dane o Twoich subskrybentach: czy kupili produkt, czy dodali go do koszyka, czy nie zdecydowali się na zakup. Mailerlite automatycznie tworzy segmenty po integracji ze sklepem. Tych segmentów jest kilka. Na przykład:

  • High spending repeat customers – może zechcesz wysłać do nich maila z podziękowaniem za wiele zakupów i specjalną zniżkę na kolejny?
  • Customers with 0 purchases – pewnie jesteś ciekawy, dlaczego nie zdecydowali się na zakupy.
  • First time customers – mail, w którym przywitasz nowego klienta, będzie miłym gestem.

Podsumowanie

Jak widzisz, opcji jest naprawdę dużo. Warto eksperymentować. Sugeruję zacząć od statystyk otwartych maili. Spróbuj wysłać wiadomości, które podniosą aktywność u osób, które niechętnie otwierają Twoje maile. Zastanów się, jaki tytuł zachęci ich do otwarcia. Podziękuj też osobom, które reagują na większość Twoich wiadomości. Powodzenia!

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie ze strony oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności. OK, rozumiem