Co to jest webinar?

Czym jest webinar? To wykład, prezentacja, która odbywa się na żywo. Ty prezentujesz, a Twoi odbiorcy oglądają i komentują na czacie. Ogromną zaletą webinaru jest to, że odbywa się właśnie na żywo, więc na czacie odbiorcy mogą zadawać na bieżąco pytania, na które Ty odpowiadasz. Po zakończeniu webinaru możesz udostępnić powtórkę, czyli nagranie webinaru.

Jak widzisz, to taki klasyczny wykład, tylko przeniesiony do świata online.

Cele webinaru

Sprzedaż na webinarze

Po co robić webinary? Celów może być kilka.

Cel 1: Dzielenie się wiedzą

Jeśli prowadzisz działalność, w której przekazujesz swoją wiedzę, webinar jest do tego genialnym narzędziem. Jeśli nie lubisz pisać i prowadzenie bloga Cię męczy, rozważ webinary. Albo rób i jedno, i drugie. Trafisz do większej liczby odbiorców.

Cel 2: Udowodnienie, że jesteś ekspertem

Webinar odbywa się na żywo, o tym już pisałem. A więc jeśli na żywo przekazujesz wiedzę, to niezbity dowód na to, że naprawdę znasz się na swojej robocie i temat, o którym mówisz, masz w małym palcu.

Artykuł łatwo napisać. Wystarczy zrobić research w internecie i sklecić kilka akapitów. Tak samo z filmem na YouTube. Nikt nie wie, czy research i nagranie zajęły Ci dwa tygodnie, czy godzinę. Ale jeśli na żywo udźwigniesz temat i odpowiesz na pytania odbiorców, to niezbity dowód na to, że jesteś ekspertem w swojej dziedzinie.

Cel 3: Budowanie listy mailingowej

Webinary to doskonały sposób na tworzenie bazy odbiorców newslettera. Działa to tak, że organizujesz webinar i udział w nim mogą wziąć tylko osoby, które zapiszą się do newslettera. Jeśli webinar będzie wartościowy, a temat chwytliwy, to z pewnością wiele osób będzie chciało go zobaczyć. A tym samym wpadnie do twojej bazy adresów.

Cel 4: Sprzedaż przez webinar

Wyobraź sobie. Niedługo będzie premiera Twojego e-booka. Myślisz nad strategią sprzedażową. Genialnym trickiem marketingowym będzie zorganizowanie turbo merytorycznego webinaru o temacie powiązanym z e-bookiem.

Jeśli ludzie zapiszą się na ten webinar, to z pewnością będą zainteresowani też produktem. A jeśli na webinarze dodatkowo zaproponujesz zniżkę, wtedy nie pozostaje Ci nic innego jak patrzeć, ile e-booków sprzedało się po webinarze.

Cel 5: Zarabianie na webinarach

Można pomyśleć, że to to samo, co sprzedaż podczas webinaru. Mam jednak na myśli inną sytuację. Bo kto powiedział, że webinary muszą być za darmo, za zapis do newslettera? Nie muszą! Mogą być produktem samym w sobie. W takiej sytuacji udział w webinarze mogą wziąć tylko te osoby, które wykupią dostęp.

Zalety webinaru

Zaleta 1: Poszerzasz listę mailingową

Jeśli organizujesz webinary w zamian za adres mailowy i te webinary są naprawdę wartościowe, Twoja baza adresów będzie rosła w szybkim tempie.

Zaleta 2: Zarabianie na webinarach

Na webinarach możesz zarabiać na przeróżnie sposoby. Możesz sprzedawać i oferować zniżki na inne produkty podczas webinaru. Możesz sprzedawać sam udział w webinarze.

Powiem więcej, możesz sprzedawać też te webinary, które są za darmo. Jak? Wystarczy, że po czasie, kiedy udostępniasz zapisanym osobom powtórkę webinaru, wrzucisz nagranie do sklepu online. Jakie ceny mogą osiągać webinary? Rozstrzał jest spory. Zazwyczaj widzę ceny 39-49 zł. Ale widziałem też takie za 99 zł i wiem, że sprzedają się świetnie!

Zaleta 3: Jest na żywo

Jeśli poprowadzisz wykład na żywo i odpowiesz na wszystkie, nawet na najtrudniejsze pytania związane z tematem webinaru, to nikt nie będzie miał wątpliwości, że jesteś ekspertem w swojej dziedzinie.

Zaleta 4: Prosty w organizacji

Jeśli miałbyś zorganizować szkolenie offline, musiałbyś się naprawdę napracować. Znaleźć salę, zorganizować sprzęt, przeprowadzić sprzedaż biletów. Nie mówiąc już o tym, że ilość miejsc byłaby oczywiście ograniczona.

Z webinarem nie ma tego problemu. Możesz go poprowadzić we własnym domu. Może wziąć w nim udział nieograniczona liczba osób. Nie potrzebujesz specjalistycznego sprzęt (chociaż czasem warto w sprzęt zainwestować, ale do tego wrócimy). Organizacja webinaru jest naprawdę dużo łatwiejsza niż organizacja szkolenia stacjonarnie.

Rodzaje webinarów

Częściowo już zagaiłem temat. Ale klasyfikacji może być sporo. Webinar może być darmowy, w zamian za zapis do newslettera. Może być płatny. Może być częścią promocji produktu albo nie.

Podczas webinaru może być widoczna cały czas Twoja twarz. Ale może być też tak, że widać Cię tylko na początku, kiedy witasz się z odbiorcami, a potem możesz przełączyć się na prezentację, którą wcześniej przygotujesz w Canvie czy PowerPoincie.

Jak zorganizować pierwszy webinar?

Webinar może być stworzony z pomocą darmowych narzędzi, takich jak YouTube i OBS studio. Co więcej, webinar możesz przeprowadzić nawet na Facebooku! Serio, live na Facebooku może być webinarem. Jeśli chcesz, żeby w live na Facebooku wzięły udział tylko osoby, które zapiszą się na webinar, wystarczy, że stworzysz osobną grupę, w której ten live się odbędzie i osobom zapisanym wyślesz link do grupy.

Można też zorganizować webinar z pomocą narzędzi płatnych, takich jak WebinarJam, EverWebinar. To rozwiązania bardzo wygodne. Kilkoma kliknięciami stworzysz link, czyli pokój webinarowy, w którym webinar się odbędzie. Ten właśnie link będziesz musiał wysłać osobom, które zapiszą się na webinar. Minusem płatnych narzędzi jest to, że są… płatne. Na początku sugerowałbym skorzystanie z darmowych rozwiązań, żeby sprawdzić, czy ta forma kontaktu z Twoją społecznością Ci odpowiada.

A co ze sprzętem?

Sprzedaż na webinarze

Z doświadczenia wiem, że fajnie jest mieć dobry mikrofon, kamerę, która zapewnia ładny obraz itd. Ale jeśli dopiero zaczynasz z webinarami, spróbuj użyć tego, co masz w domu. Czyli laptopa. Jeśli webinar odbędzie się w dzień, a Ty nie masz dodatkowych lamp, sugeruję ustawić się przodem do okna, żeby było Cię dobrze widać. Dopiero kiedy okaże się, że chcesz webinary prowadzić regularnie i chcesz zwiększyć jakość obrazu i dźwięku, zainwestuj w mikrofon, kamerę i lampy.

Jak promować webinar?

Sprzedaż na webinarze

Webinar powinieneś promować wszędzie, gdzie się da. Absolutne minimum to:

– zmiana cover photo na fanpage;

– zmiana cover photo na swoim prywatnym profilu na Facebooku;

– dodanie postu (a nawet kilku postów!) na fanpage i na profilu prywatnym na Facebooku;

– poinformowanie o webinarze na Insta Story;

– poinformowanie o webinarze w postach na Instagramie;

– wysłanie newslettera informującego o webinarze. A nawet kilku newsletterów;

– wysłanie newslettera z licznikiem, który będzie odliczał czas do końca zapisów na webinar;

– dodanie licznika na stronie, który będzie odliczał czas do startu webinaru;

– dodanie baneru na stronie o webinarze;

Możesz też poprosić, żeby inne osoby udostępniały informacje o Twoim webinarze. Im więcej osób o nim powie, tym więcej się zapisze i weźmie w nim udział. Rozważ też płatną reklamę. A skoro mowa o reklamie, może osobom, które zapiszą się na webinar, pokażesz ofertę jednorazową? Dzięki niej możesz sprawić, że reklama będzie właściwie darmowa!

Ile powinien trwać webinar?

To zależy od Ciebie. Z moich obserwacji wynika, że nieźle sprawdza się system 1 h wykładu i prezentacji + 30 minut na pytania i odpowiedzi. Do dobry czas, żeby wyczerpująco opowiedzieć o temacie, a jednocześnie nie zmęczyć odbiorców zbyt długim gadaniem.

To co, organizujesz swój pierwszy webinar? Pamiętaj, żeby umieścić na stronie i w newsletterze umieścić licznik, który będzie odliczał do końca zapisów na webinar albo do startu webinaru. Taki licznik stworzysz w beTimes. Przeczytaj też więcej o tym, jak można zastosować licznik i One Time Offer w webinarach.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie ze strony oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności. OK, rozumiem